MENU
Kiełczów.

Dodał: SLAV° - Data: 2014-12-10 18:03:29 - Odsłon: 2696
Lata 1910-1930


  • /foto/7013/7013191m.jpg
    1802
  • /foto/303/303295m.jpg
    1896 - 1906
  • /foto/7186/7186670m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/23/23866m.jpg
    1906
  • /foto/5134/5134140m.jpg
    1910
  • /foto/3382/3382532m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/5639/5639071m.jpg
    1910 - 1940
  • /foto/231/231564m.jpg
    1917
  • /foto/4094/4094749m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/3667/3667789m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/29/29274m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/293/293127m.jpg
    1926
  • /foto/3531/3531052m.jpg
    1939
  • /foto/207/207418m.jpg
    2008
  • /foto/238/238197m.jpg
    2008
  • /foto/238/238198m.jpg
    2008
  • /foto/3263/3263173m.jpg
    2012

Aukcje internetowe

Poprzednie: Krzyż przydrożny Strona Główna Następne: Dokumenty


maras - Administrator | 2014-12-10 18:08:36
Dopisałem kościół, może warto poszukać tego Gasthausu, jest jeszcze jakieś zdjęcie i obiekt by się zrobił :))
Cezary Kabała | 2018-01-02 22:07:05 | edytowany: 2018-01-03 08:08:18
Z tym Gasthausem Ansorga to sprawa dla detektywa:) Pod nazwą "Ansorge's Gasthaus" pojawiają się na pocztówkach z Kiełczowa dwa zupełnie odmienne budynki. Na starszych - jest ten okazały dwukondygnacyjny gmach, natomiast na młodszych kartkach, ewidentnie z lat 30-tych - widnieje ten parterowy domek zlokalizowany przy ulicy Wrocławskiej 56. Obecnie jest w Kiełczowie tylko jeden budynek, który kubaturą, wysokością i konstrukcją (układ elewacji, linia, liczba i szerokość okien, układ kominów) przypomina ten okazały gmach - jest to budynek obecnej szkoły (Szkolna 3), a konkretnie jego centralna, najstarsza część. Wygląda zatem na to, że budynek miał wielu właścicieli (pokazanych na kolejnych kartkach w następującej kolejności (tak mi się wydaje): Waschke, Engel (budynek jeszcze nieotynkowany, ale z szachulcowym budyneczkiem obok), potem Ansorge, a wreszcie Kunze. Być może budynek był mało-dochodowy i zbyt kosztowny jak na Kiełczów - stąd te częste zmiany właścicieli. Być może wreszcie (z powodu szalejącego kryzysu gospodarczego ?) został odkupiony lub przejęty przez władze i przeznaczony na szkołę. Źródła PTTK mówią, że nowa szkoła uruchomiona została ok. 1925 roku. Z całą pewnością przebudowane zostało poddasze i sam dach. Czy to ten budynek i te daty? Wszystko się zgadza, oprócz jednej pocztówki (przedstawia gospodę Kunzego z okazałymi salami, które chyba tylko w tym budynku by się zmieściły) opisanej jako z roku 1939... Być może koncepcja jest właściwa, tylko data przeniesienia szkoły leży gdzieś pośrodku?
Edith500 | 2019-12-06 23:41:17
gospody w Kiełczowie były dwie, jeśli jedną była szkoła to druga ? Podobno też przy lesie była gospoda, ale niestety nigdzie nie mogę nic o tym znaleźć:(
SLAV | 2014-12-10 18:17:31
Dzięki :)
maras - Administrator | 2014-12-10 18:23:20
:)
Paul | 2015-02-09 16:23:56
Matka Boża patronką kościoła ewangelickiego? Teraz to kościół katolicki ale wtedy chyba patronów kościoły ewangelickie nie miały.
jawc - Administrator | 2015-02-09 16:34:09
W nazwie obiektu zawsze uwzględniamy jego aktualną funkcję, nazwę itp. Ale faktycznie brakowało dawnej nazwy tego kościoła - dopisałem.
Cezary Kabała | 2018-01-02 20:17:53
Owszem, kościoły ewangelickie mają swoje "nazwy", lecz na innej zasadzie - nie są to "święci patroni" jak w kościele katolickim. Kościół w Kiełczowie nosił nazwę Świętej Trójcy.